Een dag in Jasper is veel te weinig

18 juli 2015 - Jasper, Canada

We staan om 7 uur op want de meute toeristen komt om 10 uur op gang en die willen we voor zijn. We ontbijten met flakes en yoghurt, sinaasappelsap en thee/koffie. Het is 8 graden met dichttrekkende bewolking (de weersvoorspelling zie 28 graden regen en zon) We gaan een rondje rijden over de oude 93A en nieuwe 93 Icefields Parkway en daarna wellicht nog naar Miette Hot Springs ( badkleding mee) en het begin van Maligne Canyon, daar mag je nu niet in wegens bosbranden.

Om kwart voor 9 zijn we bij Edith Cavell, de Cavell Glacier met Cavell meer met daarboven de Angel Glacier, in de vorm van een engel dus. Erg mooi. Het is nog niet druk en we lopen naar het uitzichtpunt. Daarna verder omhoog de Cavell Meadows Trail. Daar zien we de eerste Pika, ik had zo gehoopt er een te zien, zo'n schattige hamster.

Bij een splitsing slaan we af naar de klimroute, daar loopt niemand en is het prachtig. Na een uur blijkt het pad naar een hoge sneeuw-sharte te gaan en veel te stijl te zijn voor ons. Dus keren we weer op onze schreden terug, helemaal niet erg van nu hebben we uitzicht op de Glaciers. Wel lekker rustig en een prachtige omgeving. We horen gekraak in de Angel Glacier en zien een stuk afbreken, wat een geweld.

Op het toeristische pad is het inmiddels kalverstraat, ik ben blij dat we zijn afgeweken van de standaard route. We rijden door naar de Athabasca Falls, dat is een waterval in de rivier die voor onze bungalow stroomt en afkomstig van de gletsjer die we morgen gaan bewandelen. Het is mega toeristisch maar ook mega prachtig want er gaat zoveel water door zo'n kleine opening, overdonderend.

Nu zijn we wel moe, rijden in 45 minuten terug naar Jasper, doen boodschappen en gaan naar onze bungalow. Je kan hier makkelijk een week vertoeven zonder op dezelfde plek te komen.

We eten vis met brood en salade, blog bijwerken en op tijd naar bed.