Beren en Getsjers?

11 juli 2015 - Stewart, Canada

We slapen nu echt uit, tot half 9, en ontbijten in het ontbijtmuseum dat bij het hotel hoort, met bagel and eggs. Het is vannacht gaan regenen en het is zwaar bewolkt. De was is helemaal opgedroogd en kan ingepakt worden. Wat lunchboodschappen doen en om een uur of 11 richting Alaska. We rijden een route met beschrijving die ons langs beren naar de Salmon Glacier voert. In Hyder gaan we de grens over.

Als we bij the Fish Creek Wildlife Viewing Area komen blijkt het berenseizoen nog niet begonnen want de zalmen zijn laat dit jaar. We lopen toch maar even de houten plankier af in de regen en maken foto's van de prachtige omgeving waar je beren zou kunnen zien. Er zijn twee beren (huiden), een grizzly en een zwarte om het verschil te tonen. Jammer, op naar de gletsjer!

Het is zwaar bewolkt en we gaan omhoog de bergen in, de wolken in. De mist is dik en het uitzicht is soms maar 20 meter, niet echt geschikt voor een uitzicht op een km lange gletsjer. Het eerste uitzichtpunt: Toe of Salmon GLacier bied niet veel hoop, het is potdicht. Tien km verder over een hobbelige onverharde weg, halverwege valt een gat in de bewolking en zien we een klein stukje in de diepte. Bij het Summit Viewpoint is helemaal bewolkt en het regent flink, van het prachtige uitzicht is niets te zien. Wat jammer, we lunchen in de auto, in de hoop dat het nog open trekt, maar nee.

We dalen weer af en zien zo nu en dan een stukje gletsjer, hij moet enorm zijn. Vlak voor de Toe zien we dat de wolken zich scheiden, onderin zit nog dichte mist, de bovenlaag trekt weg. We keren weer om, als de wolken optrekken is er straks wellicht toch uitzicht. Onder weg nog meer uitzichten op de gletsjer en op het Summit Viewpoint is het nog mistig maar we hebben hoop. Om een uur of 3 trekt het plotseling open en zien we de hele gletsjer liggen, met wat wolkjes ervoor, maar toch. Wat een pracht! Het is nog steeds zwaar bewolkt maar we kijken er nu precies onderdoor.

Helemaal blij rijden we weer terug naar beneden, vanaf de Toe zitten we weer in dichte mist en regen. In Hyder worden we door de Canadeese douane gecontroleerd of we iets aan te geven hebben? Het enige wat we hebben meegenomen zijn de foto's van de gletsjer, die overigens weer in Canada ligt.

Bij het hotel rusten we uit en gaan daarna weer uit eten bij Silverado, dit keer Spicy Chipotle Chicken Wrap en Baked Halibut with rice. Lekker! Op de kamer nog een cappuccino en koffie. En op tijd naar bed.

1. Marja:
    12 juli 2015
    hoi ,leuke reis verslagen ik liep even achter. geweldig met die mooie foto's erbij. hier gaat alles goed. gr marja